Činnosť úradu (šú)

Len učiteľ, ktorý má rád učenie, môže naučiť deti, aby mali rady učenie.

Školský úrad

 

Školský úrad podľa zákona č. 596/2003 o štátnej správe v školstve  a školskej samospráve   a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zabezpečuje školský úrad prenesený výkon štátnej správy na úseku školstva a ďalšiu samosprávnu činnosť v zmysle ustanovení § 6, §7 a §9:

            Obec zriaďuje a zrušuje podľa siete škôl a školských zariadení SR všeobecne záväzným nariadením:

  1. pri prenesenom výkone štátnej správy
  1. základné školy,
  1. pri výkone samosprávy:
  1. základné umelecké školy,
  2. materské školy,
  3. školské kluby detí,
  4. školské strediská záujmovej činnosti,
  5. centrá voľného času,
  6. zariadenia školského stravovania pre žiakov základných škôl a pre deti materských škôl,
  7. jazykové školy pri základných školách,
  8. strediská služieb škole.

Obec(ŠÚ) v rámci svojej pôsobnosti vytvára a zabezpečuje podmienky na:

  1. výchovu a vzdelávanie detí a žiakov a to tým, že zriaďuje školy a školské zariadenia,
  2. plnenie povinnej školskej dochádzky v základných školách, ktorých je zriaďovateľom,
  3. zabezpečenie výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a s mimoriadny nadaním a talentom v školách  a školských zriadeniach, ktorých je zriaďovateľom,
  4. stravovanie detí a žiakov vo všetkých školách a školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom, a to formou zriaďovania zariadení školského stravovania.

Obec(ŠÚ) pri zabezpečení výchovy a vzdelávania v školách a školských zriadeniach, ktorých je zriaďovateľom , ďalej:

  1. vydáva organizačné pokyny pre riaditeľov, najmä organizačné pokyny na príslušný školský rok,
  2. poskytuje odbornú a poradenskú činnosť školám a školským zariadeniam a právne poradenstvo riaditeľom škôl a školských zariadení,
  3. vykonáva hodnotenie riaditeľa školy  alebo riaditeľa školského zariadenia, ktorých je zriaďovateľom,
  4. predkladá obecnej školskej rade rôzne materiály na vyjadrenie,
  5. prerokuje školský vzdelávací a výchovný program,
  6. spolupracuje s inými obcami, orgánmi školskej samosprávy, príslušným okresným úradom v sídle kraja a inými štátnymi orgánmi, s fyzickými osobami a inými právnickými osobami, s riaditeľmi pri zabezpečovaní personálneho obsadenia škôl a školských zariadení pedagogickými a nepedagogickými zamestnancami,
  7. spracúva a poskytuje informácie v oblasti výchovy a vzdelávania vo svojej pôsobnosti orgánom štátnej správy a verejnosti.

 

           Ďalej ŠÚ

  • Rozhoduje v druhom stupni vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhodol riaditeľ školy, ktorej e zriaďovateľom orgán územnej samosprávy,
  • Kontroluje dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti výchovy a vzdelávania s výnimkou kontroly, ktorá je v pôsobnosti Štátnej školskej inšpekcie,
  • Poskytuje odbornú a poradenskú činnosť školám a školský zariadeniam, ktorých zriaďovateľom je mesto Liptovský Mikuláš
  • Vypracováva analýzu potrieb a rozpracováva koncepciu ďalšieho vzdelávania pedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta,
  • Sleduje výsledky výchovno – vzdelávacieho procesu, odbornosť vyučovania,
  • Odborne sa podieľa na komplexnej starostlivosti o nadané a talentované deti, deti integrované, deti so SZP a mládež v školách s školských zariadeniach, ktorých zriaďovateľom je mesto,
  • Spolupracuje s MPC,ŠPÚ, ŠIOV v rámci prípravy základných pedagogických dokumentov v školách a školských zariadeniach v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta,
  • Vykonáva kontrolnú činnosť vrátane návrhov  opatrení v oblasti riadiacej práce vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení v územnej pôsobnosti školského úradu v rozsahu stanovenom zákonom o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
  • Zabezpečuje informovanosť vedúcich pedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení o pripravovaných metodických zmenách v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu vo svojej územnej pôsobnosti,
  • Vykonáva metodické poradenstvo pri zavádzaní alternatívnych metód, obsahov a foriem výchovno-vzdelávacej práce,
  • Zabezpečuje pnenie úloh vyplývajúcich z uznesení vlády v oblasti zdravotnej, environmentálnej a ekologickej výchov v školách a v školských zariadeniach a realizáciu projektov v tejto oblasti u škôl  školských zariadení vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti (Národný program podpory zdravia, školy podporujúce zdravie\.
  • Sleduje vývoj siete škôl a školských zariadení vrátane školských jedální.
  • Koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno – vzdelávacieho procesu, usmerňuje činnosti metodických združení a predmetových komisií v školách a školských zariadeniach.
  • Vykonáva metodické poradenstvo pri zavádzaní alternatívnych metód, obsahov a foriem výchovno-vzdelávacej práce.
  • Spracúva podklady pre morálne oceňovanie pedagogických zamestnancov, odborných a nepedagogických zamestnancov.
  • Poskytuje odborné poradenstvo pre spĺňanie kvalifikačných predpokladov a požiadaviek vzdelania pedagogických a odborných zamestnancov.
  • Vedie evidenciu detí a žiakov vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky, ktorí  majú v obci trvalé bydlisko, a vedie evidenciu, v ktorých školách ju plnia.
  • Vykonáva hodnotenie riaditeľa školy alebo školského zariadenia.